fredag 27 februari 2015

Pedagogen och kvickstjärten

"Vad är det där?" Det är frågan jag får höra av fröken prupp hundrafemtioelva gånger per dag. Och hon slutar inte förrän jag svarar även om hon mycket väl vet vad ett golv eller tak är ;).

En morgon denna vecka när båda barnen vaknade myste vi lite i hennes rum före morgonrutinerna. Då som vanligt får jag frågan "Vad är det där?" men också efterfrågan "nummer fyra??". Jag tittar snabbt upp från det jag håller på med och undrar vad hon menar. Då ser jag att hon står i sin säng och kollar in siffrorna och bokstäverna på tapeten. Hon pekar på nummer ett och ser frågande ut med sina stora blåa ögon. "Nästan", svarar jag " det är nummer ett". Då i samma stund vaknar den lilla pedagogen i mig som varit mammaledig ända sedan november 2012. Hon har räknat till tio redan i flera månader, eller jaaa, kanske mera räknat upp siffrorna som en ramsa. Men det här med att känna igen och viljan att lära sig något nytt tycker jag är så roligt.

Och nej, jag kommer verkligen inte att vara hennes lärare här hemma, jag är hennes mamma! :) Jag kommer att undervisa andra mammors barn i skolan, men stöda och hjälpa mitt eget barn så att inlärningen sedan i skolan skall gå så bra som möjligt med hennes framtida lärare. Ny kunskap skall alltid uppmuntras, eller hur?!

Fredag idag, och det är ju bara underbart! Dock jobbar B imorgon så jag har kidsen själv halva dagen men det skall vi nog klara av. Adrian är lite febrig, började igår kväll. Ingen hosta eller snuva så jag hoppas på "tandfeber". Han både äter och sover dåligt just nu. Men lika glad ändå, lilla solstrålen!




Igår var vi också tvungna att sänka ner spjälsängen då han nu flera gånger försökt komma ur både sängen och vagnen. Liten blir stor. Jag måste erkänna att jag är lite ovan med det här att han är så kvick, en riktig kvicktjärt. Alyssa har ju alltid varit försiktig med att klättra så henne behövde jag inte ens ha fast med remmar i vagnen, men med den här killen är det helt andra bullar. Han är fem månader och jag hinner inte med. Hur månne det gå sedan när han börjar gå och springa? Kommer annars ihåg att hans sparkar och vändningar i magen var så starka att jag till och med grät vissa gånger då det tog så sjukt.

Ikväll skall vi ta en vända in till stan, jag och fröken. Hämta ut det efterlängtade H&M paketet och köpa lite fredagsgodis åt oss föräldrar. 

Hoppas ni har en fin fredag och skön helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar