lördag 18 juli 2015

Gymnaestradan och tuff tuff tåget


Borta bra, men hemma bäst! Får man väl säga efter några händelserika dagar i landets huvudstad. Resan gick bra och det mesta gick enligt planen. 

Det var nog lite spännande med tågresorna för oss vuxna, men också barnen. Det var lugnt i den så kallade "barn-lekvagnen" ända till Seinäjoki, där det steg på massor av folk med sina barn. Resten av resan svor jag för mig själv att aldrig någonsin boka platsbiljetter i den vagnen igen, och kunde än en gång konstatera att jag har väldigt lugna och snälla barn. Nu påstår jag inte att barn behöver sitta som ljus och vara tysta hela tiden, verkligen inte! Och det är ju ändå vagnen där barn skall få vara barn. Men nu måste jag ärligt säga att jag inte tyckte att barnen var det största problemet i det här fallet, utan kanske de skrikande, gormande, förbannade mammorna som höjde ljudet till en helt annan nivå. En huvudvärk from hell hade jag i alla fall när den oändliga resan tog slut och vi nådde ändstationen. Inte för att döma andras uppfostringsmetoder, för jag är absolut inte själv perfekt. Men jaaa, jag kan säga att jag räknade minuterna tills vi var i Helsingfors och mina stackars barn såg helt skräckslagna ut mellan varven. 










När vi kom fram åt vi mat på en restaurang med mina systrar som kom emot oss. Efter det träffade vi min kusin, kollade in hennes utställning där hon jobbar, handlade lite mat och tog sedan spårvagnen till hennes lägenhet i Tölö, där vi skulle övernatta. Resten av kvällen tog vi det lugnt och vilade efter den rätt så tunga dagen. Tack och lov, för jag skulle aldrig ha orkat engagera mig den kvällen.




Pigga och utvilade, packade vi in oss på nytt i både spårvagn och ett närtåg för att se torsdagens uppträdande vid Messukeskus.



Så otroligt fina program och shower. Sjukt stolt över mina systrar och jag var så glad att vi valde att åka för att se uppträdandet. 


På kvällen blev det lite tumistid för mig och fröken när vi åkte spårvagn till min barndomsvän som bott i Helsingfors i många år. Så roligt att träffa både henne och hennes sambo, samt att få se deras gemensamma hem för första gången. Alyssa gillade att åka spårvagn, även om det först var lite spännande.


På fredag var det dags att packa ihop alla våra grejer för hemfärden. Vi hann gå lite på stan och dricka kaffe på Fazers innan vi hoppade på tåget. Skulle gärna haft tid att shoppa lite mera, eftersom det blev lite stressigt där på eftermiddagen. Men kanske lika bra, eftersom jag ändå inte har några shoppingpengar just nu. 


Hemfärden gick över förväntan. Vi hade samma platser som på vägen ner till Hesa. Men den här gången var det lugnt i lekvagnen, ingen huvudvärk när vi sen äntligen var hemma. Men sååå trött! Idag sov jag till klockan 11, fick en efterlängtad sovmorgon och det behövdes verkligen. Har inte direkt några lyxiga nätter ännu heller med Adrian, men nätterna i Helsingfors slog nog alla rekord hittills. Kändes som om jag inte sov något under de dagar vi var där, och jag tyckte nog lite synd om mina inkvarteringskompanjoner och grannarna. Svårt att säga vad hans oroliga nätter berodde på, men troligtvis en salig blandning av lite allt. 


Som jag tidigare nämnde så tyckte jag att vår lilla resa överlag gick bra och det var riktigt trevligt. Men ack, så skönt att få komma hem till B igen. Speciellt när det var nystädat ( som dock varade i några minuter efter att vi anlänt). ;)

Och så fick jag äntligen denna skönhet att dricka mitt kaffe ur. Nu blir det soffmys för hela slanten.


Ha en trevlig lördagkväll!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar