lördag 23 augusti 2014

Tredagars febern och 39+0

Helg igen! Väntar på att vår lunch skall bli klar medan fröken sover middagsvila. Hon är nu äntligen frisk igen och det visade sig nog vara tredagars febern som hon hade. Men jag hann bli lite orolig där ett tag. På måndag hade hon fortfarande över 39 graders feber och jag beställde tid till läkaren. Läkaren rådde oss att ännu avvakta några dagar och skrev ut starkare medicin som febernedsättande. Vi behövde aldrig ta medicinen i bruk eftersom hennes feber plötsligt på måndag sjönk, lika snabbt som den dök upp då på fredag. På tisdag hade hon 35,9 (brukar jag också ha) och mot kvällen kom utslagen. Symptomen visar i alla fall på tredagars febern, så vi antar att det bara var den.

Dessa dagar efter febern har hon dock varit väldigt gnällig, gråtig och "famnbaby". Vi tror lite att det behövde ta några dagar innan hon blev helt återställd efter så många dagar med hög feber och sämre matlust. Hon har också tänder som spricker fram nu samtidigt, så det har varit lite jobbigt. Men igår tyckte vi att hon genast från morgonen var gladare och piggare och idag märks det inte alls. Så skönt och roligt att ha tillbaka vår underbara, glada tjej! <3

Blivande storasyster, förhoppningsvis snart!!

Hårbanden ville hon ha några sekunder sedan skulle de bort som vanligt. Jag önskar så att hon skulle använda spännen och hårband, men nej ;).

Jag hade rådgivningstid i onsdags. I och med att magen växt mycket, jag går mycket upp i vikt, är svullen och har högt blodtryck så ville hälsovårdaren få en tid åt mig till mödrapoli för ultra och kontroll. Jag blev också tvungen att åka in till sjukhuset för att ligga en stund i CTG-kurvan för att kolla hjärtljuden lite närmare. Detta var nu tredje gången och även denna gång var hjärtljuden bra, som tur var!

Hälsovårdaren försökte få en tid åt mig redan denna vecka eller senast i början av nästa vecka. Men både Jakobstad och Kokkola har så fullt just nu så det blev först nästa torsdag, alltså 28.8. Så tungt att gå och vänta tills dess och jag hoppas fortfarande att det skall komma igång nu när som helst. Barnmorskan som jag träffade veckan innan försökte se positivt på alla mina sjuka förvärkar som ett slags uppvärmning för både livmodern och babyn och att dessa värkar skall sedan gynna mig under förlossningen då kroppen är van. Jag hoppas så att hon har rätt, för det är så jobbigt att gå runt och ha ont hela tiden. I och för sig var jag glad att det inte kom igång nu under veckan då Alyssa var sjuk och att hon hann ha febern så länge babyn är inne i magen.
39+0, dvs vecka 40. Längtar så att lillebror skall komma ut ur denna putmage jag har, som annars är helt annorlunda än magen jag hade med Alyssa. Då var jag mycket bredare, medan denna mage putar rakt fram och jag har fortfarande en midja. Häftigt hur olika det kan va!

Mitt H&M paket med höst- och vinterkläder åt båda barnen har anlänt. Väntar ännu på en väst åt fröken och lite annat smått.



Igår hade vi fredagsmys med B. Vi åt pizza och godis och svällde i soffan framför nya Spiderman filmen. Ikväll blir det nog bara ananas och melon framför TV:n istället för det ohälsosamma man tryckte i sig igår.

Idag är det rätt så slött. Det regnar och vi går alla tre och gäspar i ett, vet inte riktigt vad man skall hitta på och tiden går vääääldigt långsamt just nu. Men det är i alla fall helg, så det njuter vi av!

Ha det så bra och hoppas ni har en fin helg på gång!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar