torsdag 5 juni 2014

Bilresan och pottan

Det blev en snabbvisit till Vasa igår för att hämta hem frökens faster från VCS. På förmiddagen blev det bestämt och efter att Alyssa ätit lunch körde vi iväg.
Trött tjej i bilen på väg till Vasa. När vi hämtat Nora från sjukhuset blev det lunch för oss vuxna på ABC och mellanmål för fröken. Sedan bar det av tillbaka till hemstaden. Hade lite bråttom hem i och med program på kvällen. Hemfärden  tillbaka till Jakobstad gick inte lika bra, eller rättare sagt ungefär halva resan gick bra. Vi sjöng, läste böcker och lekte.
Efter det blev hon bara mer rastlös och efter ett tag skrek hon så att hon var alldeles röd och svettig. Det har jag inga bilder på, hade fullt upp att försöka lugna ner henne. Suck! Önskar att jag hade snabbare internet på telefonen för det brukar oftast hjälpa med Youtube. Igår fick jag inte fram något på telefonen, bara laddade och laddade när vi körde om Österbottens urskogar. Lite russin och riskakor hjälpte dock och slutligen var vi framme. Thank God!! Och kan ni tänka er, detta gäller ju endast 100 km, hur blir det sen när man vill åka lite längre med barnen?? Huhhu, säger jag bara!! På lördag borde vi åka till Vasa på nytt, jag tror jag behöver förbereda mig mentalt nu några dagar innan resan ;).

Ja, förutom den snabba Vasavisiten har vi vattnat blommor och njutit av härligt väder. Idag är det mulet men väldigt kvavt, blir väl regn och åska ikväll.Jag känner bara hur svettdropparna bildas på min panna trots att jag vädrar och försöker få korsdrag. Känner mig riktigt svälld idag också, fingrarna ser ut som knackkorvar, usch! Borde dricka mera vatten, men jag är så otroligt dålig på det.




Det var ju förstås inte bara blommorna som fick vatten, utan både terrass och liten tjej blev ordentligt våta.

Idag har vi sysslat på här inne. Tvättat kläder, kokat broccoli och blomkål.
Hehe, vad tror ni, borde vi börja potträna? :) Har nog räknat med två blöjbarn i ungefär ett år till, men man vet aldrig?!

B har annars börjat gymma nu på sin egen tid och ikväll tänkte jag också försöka mig på lite muskelträning vid gymmet. Har inte satt in min fot dit på fem månader och det har jag lite dåligt samvete för. Men vi skall se hur det går idag och vem vet kanske jag kommer mig dit nu en gång i veckan ända till förlossningen. I alla fall känner jag att behöver röra på mig så gott det går, mår mycket bättre av det även om det känns väldigt tungt ibland. Och så känner jag att jag behöver få lite egen tid med bara mig själv och magen förstås. Det har blivit lite mindre av det nu på senaste tiden och jag märker också att det egentligen inte blir någon egentid ifall jag inte lämnar hemmet för en stund. Har en mycket söt men också klängig liten "mamis" här hemma just nu, så det blir nog bara bra att denna morsa slipper ut någon gång i veckan.

Ha en bra onsdag!!

2 kommentarer:

  1. Ack dessa bilresor alltså!
    Fasar redan för vår hemfärd imorgon,
    3-4 timmar i bil är inte kul med en rastlös liten tjej!
    Lite skönt är det ändå att höra
    att det finns andra som upplever längre bilresor som "jobbiga" ;)

    Pottan har även vi introducerat
    och vi försöker gå via den om kvällen...
    Men bara om A visar intresse,
    vill inte att det ska bli ngn negativ anknytning till den...
    Och än så länge är det roligt att bara sätta sig-ställa sig upp-sätta sig :D
    Så det där med att A skulle göra ngt på pottan
    känns "far away"!
    Men tids nog :)

    Trevlig helg!
    Kram, Paula

    PS. Och javisst behöver man egen tid!
    Det är verkligen guld värt
    och bäst är ju nog att "sticka" hemifrån...
    Och vips är man tankad med lite ny energi efteråt!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Ja, bilresorna kan nog verkligen vara lite jobbiga. Men jag läste i ditt inlägg att du hade ju många roliga knep att ta till :). Hoppas er hemfärd gick bra? Vår resa till Vasa och tillbaka gick mycket bättre idag än i tisdags, får hålla tummarna att hon börjar bli mer van att sitta lite längre i bil!

      Pottan hos oss är nog ännu lite som en kul grej, precis som hos er, upp- ner-upp-ner. Har hört nu av flera föräldrar om att försöka prova på kvällen innan läggdags, så kanske det skulle också vara något för oss. Och just som du säger att det blir något positivt, vill ju inte få bakslag ifall man börjar för tidigt, vilket jag också har hört av en del föräldrars erfarenheter. Men i och för sig behöver det ju inte heller hända alla barn. Vi får vänta och se hur det blir, själv har jag inte direkt någon stress över pottan ännu, även om det blir en hel massa blöjor till om några månader ;).

      Håller med, egentid är verkligen guld värt och alla mår så mycket bättre av det. :)

      Ha det så bra!!

      Radera