tisdag 2 juni 2015

Rutiner och en någorlunda rullande vardag


Ibland frågar folk mig hur jag får vardagen att flyta på, och oftast svarar jag: rutiner! Jag är en rutinmänniska, har alltid varit och kommer troligtvis alltid att vara. Jag mår bra av rutiner och jag tycker att mina barn gör det också. Kan ju hända att de skulle må lika bra utan rutiner, det är svårt att veta?! Troligtvis är det jag som har påverkat dem med att från tidig ålder "skola in" dessa rutiner. Men jag tycker det är en stor hjälp i vår familj, för att vi skall hinna med allt vi behöver hinna med och för att undvika kaos. Nu menar jag inte att vi hinner alltid med allt och att det aldrig är kaos. För jovisst, kan det bli riktigt kaotiskt hos oss också. 

Det här med rutiner är ju något som jag tycker att varje familj/individ väljer själva. Om man har rutiner man följer slaviskt, om man kan nu som då avvika från rutinerna eller om man väljer att ta dagarna som de kommer. Det är något som jag tror en och var vet bäst. En rutin är ju inget heller som alltid kommer helt av sig själv, utan man hamnar ju oftast att pröva sig fram för att slutligen nå en någorlunda harmonisk och fungerande vardag. Rutiner är ju också något som hela tiden ändras i och med att barnen växer och kommer in i olika utvecklingsfaser.

För att komma till min poäng, är att jag tar gärna del av andras rutiner och erfarenheter. Tycker om att höra hur andra gör, för att kanske tillämpa något i vår vardag. Det finns ju alltid så mycket som andra har tänkt på, men som man själv aldrig ens lagt en tanke på. 

Så jag tänkte dela av mig hur våra vardagsrutiner ser ut för tillfället. Det kan mycket väl ändra om några veckor, men om ni är intresserade så ser det ut ungefär så här:


Barnen brukar vakna ca 8-tiden. Kan variera lite ibland, men jag tycker att det är det ideala för att få dagen igång någorlunda bra.

Vi klär på oss, äter frukost och ibland hinner jag dricka kaffe. 

Adrian brukar fara och sova ute i vagnen en 10-tiden. Då brukar vi antingen vara ute med fröken eller så är vi inne. Beror lite på. Dricker kaffe om jag inte hunnit tidigare, gör hushållssysslor, kollar fb och instagram och umgås med Alyssa. 

Den här tiden är rätt så värdefull eftersom det egentligen är enda tiden som jag och hon är ensamma under dagen. Ibland är det skönt att bara sitta och läsa böcker i soffan.


Adrian brukar vakna mellan 11 och 12. Lunch äter vi efter kl 12, antingen uppvärmd mat från dagen innan eller om jag hunnit koka ny mat. Det tar ganska länge före vi alla har ätit. Sen leker vi och umgås tills klockan blir 14. Då sätter jag båda barnen att sova. Storasyster sover uppe på sitt rum och lillebror ute i vagnen.

Jag samlar energi för att orka resten av dagen! ;) 

Adrian brukar oftast vakna tidigare än Alyssa. Mellan kl 15 och 16. Då är det hans tur att ha lite egentid med mig. Han äter mellanmål och sedan leker vi tills storasyster vaknar.





Alyssa brukar sova till ca kl 16. Då äter hon och jag mellanmål.



Och sen då? Jo, då börjar rumban med att fixa middag. Har oftast två barn med mig som kockar, ifall inte B hunnit hem från jobbet. Vissa dagar går det lättare, vissa dagar vill jag riva håret av mig. Men mat har vi oftast på bordet mellan kl 17 och 18. Då äter vi alla samtidigt.




Ibland sover Adrian en sista gång kl 18, ca 30-60 min. Men vi börjar mer och mer att hoppa över denna sovtur. Märker nu att han inte längre behöver den lika mycket. Så troligtvis kommer vi snart att skippa den helt och hållet.

Klockan 18 brukar jag antingen åka till gymmet, eller så handlar vi, hälsar på hos folk, är ute och leker eller sysslar på här inne. Det varierar mycket, beroende på dag. Idag t.ex är det ju min gymdag, så då sticker jag iväg för lite egentid.


Senast klockan 20 börjar kvällsrutinerna. Vi börjar med kvällsmålet, far sedan upp till övervåningen, sätter på pyjamasar, städar upp i rummen och tvättar tänderna. Jag börjar med att bädda ner Alyssa i sin egen säng och sen far jag och Adrian till hans rum. Jag ammar honom till natten och bäddar ner honom i sin säng. Jag går ut ur rummet och sätter mig vid datorn i vårt sovrum. Där brukar jag kolla fb, insta, blogga och läsa bloggar tills barnen somnat. Vid det här laget brukar jag vara ganska trött. Sedan far jag ner och så brukar vi kolla en stund på serier med B, före vi också måste sova. 

Så här ser det oftast ut om vi har hemmadag. Vi följer klockan väldigt mycket. Men trots att vi har våra rutiner så binder det inte oss, tycker jag i alla fall. Vi far gärna iväg på besök och vi tar hemskt gärna emot besök. Ibland åker vi in till stan för att t.ex äta lunch. Det som jag är rätt så strikt med när det gäller våra rutiner så är mat- och sovtiderna. Försöker hålla dem så långt det bara går, alltid är det inte möjligt och det är nu verkligen inte hela världen om det blir någon timme senare. Men ätas och sovas skall det x-antal gånger om dagen för att alla skall må bra. Om det då är någon annanstans eller hemma, så det kan variera. Jag tror att rutiner ger trygghet åt mina barn, men att det också är väldigt hälsosamt att vår vardag är omväxlande och att vi gör roliga saker utanföre hemmet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar