söndag 2 augusti 2015

Kaos och den svåraste ekvationen

Ibland är jag bara så trött. Det är väldigt sällan som jag är trött fysiskt. Tvärtom, känner mig rätt så stark just nu. Orkar hålla på hela dagarna, sitter sällan under dagen, är ute med vagnen, ute på gården, bär på barnen och tränar rätt så mycket. Jag är nöjd med min kropp och vad den utför. Men det är min hjärna som är utmattad. Inte så att jag känner mig i obalans eller att jag på nåt sätt mår dåligt psykiskt, men helt enkelt trött i hjärnan. Så otroligt trött! Svårt att förklara, även om det känns så enkelt.

Jag trodde ännu för ett tag sedan att jag var den enda som kände så ända tills jag i misstag råkade läsa en artikel som en mamma skrivit. Nu kommer jag inte ihåg vad den hette eller vem skribenten var, bara att den var på finska och att den stämde precis in på mig och hur jag känner.

Artikeln handlade om hur mammor blir utmattade för att våra hjärnor går på högvarv precis hela tiden. Det tankearbete vi utför för att få vardagen att rulla kräver en sån enorm energi. Det är inte alltid barnen, jobbet eller partnern som tröttar ut en, utan det att hjärnan aldrig pausar. Multitasking, som vi mammor är experter på är väl troligtvis den största boven. Men speciellt planerandet kräver massor, att få ett plus ett att bli två är ingen självklarhet. 

Som sagt länge trodde jag att var ensam om detta. Att det berodde på att jag var FÖR organiserad, FÖR pedant, FÖR noggrann. Jag var led mig själv för att vara så. Och vem vet, kanske jag är det?! Varför inte bara ta det som det kommer?! Det löser sig nog, eller gör det...?

Ibland önskar jag bara att min hjärna också slapp på semester. Få luta sig bakåt och bara slappa i mysbyxor i soffan eller dra på sig bikinin för att sola på en strand. Bara för en tid. Utan att behöva planera matlistor, packa skötväskor, sortera tvätt så att barnen har tillräckligt med byxor och t-skjortor att sätta på sig. För faktum är att självaste tvättandet är ett evighetsprojekt och jag har lärt mig nu under tiden som hemma-mamma att börja välja ut de kläder som är mest akuta att bli tvättade. Planera vad som skall handlas, vilka kläder som behöver köpas, komma ihåg att diska tillräckligt många tuttflaskor på kvällen för att undvika att börja diska mitt i natten, få ekonomin att hålla, handla hem nya blöjor innan man använder den sista på botten av skötväskan, kalas, jul...You name it, allt det här kräver SÅ mycket hjärna. 

Det som är riktigt störande för min egen del är också att desto mer kaos och oordning vi har i hemmet så desto mera kaos har jag också i hjärnan, och då krävs det ännu mera energi och tankearbete för att få allt att fungera.

Att vara mamma och få vardagen att gå ihop är den svåraste ekvationen jag försökt lösa hittills.. Ibland känns det som om jag är helt ut och svävar, och att mina x och y´n inte alls stämmer för att jag ska kunna lösa problemet.

Tro mig, jag älskar mina barn och min fästman över allt annat. Men ibland drar nog också familjelivet musten ur mig och min lilla hjärna.   

3 kommentarer:

  1. Ja ha bara vari mamma i 9 månader,men kan så känn igen mig om att hjärnan går på högvarv heela tiden. När Thindra far å sova dagslur så e ja tex så upp i varv så ja glömmer bort att sätt mig ner å vila.. yrar åpå i hemmet å allt ska vara perfekt,int ett katthår på golvet.. jaa alltså ja damsugar varje morgon,ibland går ja omkring å flyttar på saker 2 mm.. sjuukligt!! Å nu har ja även dom senaste veckorna fått jätte svårt att sova på natten..sover aldrig riktigt djupt..vaknar ibland varje timme..å sen kan ja ligg vaken 1-2 timmar mitt i natten,å då har ja ju ett barn som oftast sover hela natten,så då blir ja ännu mer irriterad när de int ens e hon som gör att ja int får sovd..men nån dag ännu måst ja ju bli så slut att ja kan sova igen.. ska vi hoppas! Kanske allt blir bra när jag å Thindra får återgå till vår egen vardag när semetrar e slut :) men ack så skönt de ha vari att ha hem pappan :)

    SvaraRadera
    Svar
    1. Jo, man går och tänker, funderar och planerar hela tiden, så inte konstigt att man sen har svårt att slappna av. Vet hur det känns att ibland ha svårt sova, händer inte så ofta för mig eftersom jag är så trött av att mata honom 2-3 gånger per natt. Men faktiskt i natt skrev jag det här inlägget halv 3, men publicerade först följande dag ;). Enda gången jag känner att jag helt kopplar bort alla tankar på barnen och hemmet är vid gymmet. Så det rekommenderar jag varmt, att ha något några gånger i veckan där man helt fokuserar på det och inte har tid att tänka på nåt annat. Kanske stallet är det för dig?! :) Hoppas ni annars har haft en bra semester med pappan! B börjar jobba imorgon så här går vi också tillbaka till vanliga rutiner. Sku va roligt med en träff snart igen :).

      Radera
  2. Jo,tycker ibland de jätte tungt att fara ti stalle,ja har så svårt att lämna Thindra..fasst hon e fasstklisstrad i sin pappa heela tiden :) men jo,alltså stallet e nog ändå guldvärd mellan varven,fasst de nu den senaste månaden ja ha lärt mig att int stressa å ha bråttom hem :) Imårgon återgår vi åxå till vanlig vardag så vi vill ju såklart träffa er nångång när det passar :)

    SvaraRadera