söndag 9 augusti 2015

Kokosoljan och mysig söndag


Än en gång är jag efter när det gäller något som alla andra redan haft länge. Jag brukar inte riktigt hänga med alla "modeflugor", men nu efter några månader tycker jag att kokosoljan är värt att skriva lite om.

Under vår-vintern märkte vi att Adrian hade lite torr hud. Ja, eller egentligen märkte vi nog redan då han föddes att hans hudtyp var annorlunda än storasysters vars hud vi egentligen aldrig behövt smörja in, förutom lite blöjeksem. Nåväl, eftersom han på de flesta vis är lik sin mor så tänkte vi att han säkert också fått min torra hud. B har däremot samma hudtyp som fröken. Behöver inte använda salvor, krämer och blir fort brun. Vi märkte då att han hade lite torra fläckar varstans på kroppen. Det var då som jag kom i kontakt med kokosoljan. Efter att ha läst om det lite överallt tänkte jag ge det en chans innan vi prövar andra salvor, eftersom hans hud ändå var relativt okej förutom då en del torra fläckar. Jag började med att smörja in honom med kokosoljan varje morgon i en veckas tid. Efter det när jag märkte att fläckarna försvann så gjorde jag det endast efter att han badat, dvs. 1-2 gånger i veckan. Och vet ni, hans hud är felfri för tillfället. Inga torra fläckar, utan fuktig och len. Om det då berodde på att vi gick till sommartid och det blev varmare i luften kan jag inte säga, men det återstår att se nu till hösten om fläckarna kommer tillbaka.

Använder också kokosoljan till annat. Jag brukar använda oljan som bodylotion efter att jag själv har duschat. Tycker det doftar så gott, eftersom jag själv är lite av en kokosfantast. B vill helst kanske spy, eftersom han inte alls gillar varken smaken eller doften. Men smaken är som baken, han får nu lida med det för min hud mår bra av oljan. Jag brukar också sätta lite i våra smoothien som jag gör och ibland en gnutta i morgonkaffet om jag vill ha det lite sötare. Vi har en burk både på nedre- och övrevåningen för att undvika en massa spring upp och ner. Har också hört att det skall vara bra för håret, ansiktet och att man kan använda det i matlagning. Kan dock inte säga något om det eftersom jag inte själv använt det så, men för min och lillebrors torra hud är den än så länge riktigt bra. Tummen upp för kokosolja!


Idag är det söndag och vi har haft en mysig dag ute på bakgården med mamma och mina två systrar. 


Ser ni klistermärkena på frökens arm? Det är belöningar från potträningen, så ni kan ju gissa att det går framåt lite i alla fall. Hade ju som mål att få bort blöjan under sommaren. Gick inte så lätt som jag trodde. Men vi har ett nytt mål, tills hon fyller tre och dit är det ju ännu fem månader ;).






Ikväll blir det spinning på gymmet och lite coreträning. Ska bli skönt att röra på sig och svettas lite. Ha det gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar