onsdag 29 april 2015

Babbelmaja och prickiga bananer


Jag älskar när fröken pratar, och det gör hon typ hela tiden. Hon kan vara lite blyg bland folk hon inte känner, men om det är bara vi här hemma så går munnen i ett. Antingen i sång eller prat. Hon har så fina funderingar och det kommer bra uppbyggda meningar med 5-10 ord. Ibland undrar man nog varifrån hon får allt?! Man får akta sig noga vad man själv säger nuförtiden för "små grytor har också öron" har fått en helt ny betydelse här hos oss. 




  

Några onsdagscitat av fröken i fråga:

Jag kokar ägg och det ångar från kastrullen. 

Fröken: " Oj, sii he brinder!"

Hmm...nåh, det är garanterar från filmen Pippi på rymmen, som hon sett hundrafemtioelva gånger. 

Det är mellanmålsdags och jag frågar om hon vill ha banan.

Fröken: " Alyssa tycker int om pricko bananer".

Nehe, jag skall försöka undvika att handla färdigt prickiga bananer då och försöka få dem uppätna innan prickarna kommer. ;)



Hennes språk är en härlig blandning av standardsvenska och dialekt. Ordet JAG finns ännu inte i hennes ordförråd, hon pratar om sig själv i tredje person. 

Jag gillar den här åldern när det går att börja ha vettiga diskussioner med henne, men också komma fram till kompromisser för att underlätta vardagen.

High-five på det!

Imorgon är det Valborgsmässoafton. Har ni annars mjöden på flaska och munkarna färdigt kokade?
Här är det nog min mamma som står för båda, borde få en leverans snart. :)

En fin onsdag till alla! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar