lördag 29 mars 2014

Lördag och ett nästan friskt barn

Oj, vad det är länge sedan jag skrivit inlägg, men som säkert många har gissat och vet så har vi varit ordentligt sjuka. Frökens hosta och feber började ju redan för en vecka sedan. Det blev bara värre hela tiden, febern gick inte ner och hon grät mycket så vi for iväg till doktorn. Där kunde de konstatera öroninflammation så hon fick en sju dagars antibiotika kur. De gav också kortison och Ventoline som spira åt henne vid sjukhuset för lungorna och luftvägarna.

Vi har mest tillbringat tid i soffan framför Barnkanalen och pupukaninen, som annars brukar stanna i sängen under dagarna, har hängt med överallt. Men redan efter att hon fått medicin märkte man förbättring och febern sjönk, så nu har hon endast lite hosta kvar.

Man kan lugnt säga att hon är i ett bättre skick än jag just nu, eftersom jag också blev sjuk på tisdag. Det började med svår snuva och en huvudvärk jag aldrig tidigare upplevt. I hela två dygn hade jag sådan fruktansvärd huvudvärk att jag trodde att jag skulle dö, var jätte känslig mot allt ljus och ljud. Så ni kan tänka er att jag var i himmelriket med ett gråtigt och sjukt barn som man skulle ta hand om.

Efter att huvudvärken äntligen släppte kom hostan och tröttheten. Igår sov jag typ hela dagen och idag känner jag mig lite bättre. Snuvan håller på att släppa men hostar fortfarande ut mina lungor. Men jag är mycket piggare än igår och orkar ta hand om både barn och hem. Ingen storstädning direkt, även om det skulle behövas, men det viktigaste har jag fått gjort. Tror jag lämnar städningen till början av nästa vecka när man samlat lite krafter åt sig.

Det jobbigaste var kanske att inte kunna ta några mediciner, eftersom jag förstås inte vill skada på något sätt lillkrabaten i magen. Några Panadol var jag dock tvungen att ta på grund av huvudvärken och lite hostmedicin tog jag idag bara för att få behålla mina lungor. Enligt bipacksedeln borde det inte ha någon inverkan på bebisen, så vi får hoppas det stämmer! Är kanske lite nojig vad gäller mediciner när man är gravid, men hellre lider jag själv än utsätter h*n för någon skada.

Men det allra viktigaste är att fröken börjar vara frisk och så småningom får vi kanske tillbaka vår helt vanliga vardag med rutiner och vardagssysslor, can´t wait :)!

Nu mot kvällssidan skall faktiskt både jag och fröken våga oss ut lite på gården och leka och njuta av den underbara solen. Har suttit inne nu i en vecka, vilket verkligen var synd då vi haft så härligt väder. Vår lilla tjej har annars blivit jätteduktig på att gå också där ute med skor, så nu kan man hitta på lite mera att göra, skoj!

Trevlig fortsättning på helgen!



2 kommentarer:

  1. Så skönt att höra att ni är på bättringsvägen!
    Jobbigt virus ni råkat ur för :(
    Hua då!
    Hoppas ni får vara friska läääänge efter detta!

    Sköt om er!
    Kram, Paula

    SvaraRadera
  2. Tack, Paula! Ja, det hoppas jag också :). Verkligen seg och jobbig förkylning...usch!

    SvaraRadera