fredag 21 mars 2014

Snöstorm och prinsessklänning

Fredag igen, vart far dagarna och veckorna? Imorse när vi vaknade regnade det riktigt ordentligt och var plussgrader. Jag var överlycklig och tänkte att nu smälter snön och vi kanske äntligen får vår. Men nej, nu ser det ut så här igen. Vid lunchtid blåste det upp till värsta snöstormen och nu har vi snö igen. Suck!

Kanske nån av er märker att jag fått nya gardiner av mamma som skall matcha vårt golv? Samma motiv som tidigare, men med nya färger. Ljust och fräscht!

Annars har fredagen börjar riktigt bra trots en lite jobbigare natt. Jag har nämligen bestämt att nu är det slut med mjölkflaskan på natten, så det innebar att jag fick gå runt i en timme från kl 3-4 med en en liten tjej som bara grät då jag satte ner henne i sängen, hon var otröstlig utan mjölken. Men efter en timmes gående fram och tillbaka och tre gånger av försök att sätta ner henne i sängen, så somnade hon slutligen och sov som en stock till kl 7.30. Det får ta så länge som det tar, men jag måste få slut på nattätandet. Faktum är att jag snart har en till att mata på natten och jag kommer aldrig att orka om jag måste mata vår lilla fröken också. Snälla, håll tummarna att avvänjningen skall gå snabbt och smärtfritt! Och jag tar gärna emot tips hur man lättast får bort nattmatningen.

Vi tog en stressfri morgon i soffan framför barnkanalen och sedan lunchade vi på stan med mamma.
Och nu tänker ni säkert, att gör hon något annat än lunchar på stan ;). Men då man har en mamma som jobbar skift som närvårdare och rätt så ofta också är ledig någon vardag och gärna bjuder en på lunch på stan, så varför tacka nej? Det är så skönt att inte behöva stå i köket hela tiden, för det gör jag nog tillräckligt ändå. Och så bara älskar ju fröken prupp att få tillbringa tid med sin mommo och jag är tacksam för lite hjälp.

Vi kom hem nu passligt till frökens middagsvila. Mot kvällen blir det en ny runda till stan med B. Vi skall kolla in nya butiken, Homefun, för gravida och babyn. Roligt med en sådan butik i vår lilla stad. Har verkligen saknat något liknande och hoppas på ett bra urval som passar en hemmamammas plånbok.

På tal om shoppande och plånböcker så bläddrade jag igenom nya H&M katalogen. Så mycket fint åt en liten sommartjej. Men jag tror det får vänta lite ännu, får hoppas på en vår nu först och sedan kan man börja fundera på sommarkläder.

Hittade annars förra veckan en riktig prinsessklänning på rea vid Halonens i Kokkola. Tänkte att fröken får ha den på systers konfirmation i juni.

Den gråa klänningen som också hänger i hennes rum är ju förstås alldeles för liten numera, men den har fått hänga kvar eftersom den är så söt och ett fint minne. Alyssa fick den av Jannike som sytt den alldeles själv och hon hade den bland annat på sitt eget dop, efter den vita dopklänningen förstås. Men kolla in storleksskillnaden. Tänk vad de växer under sitt första år! Ingen lillbebis här längre.

Annars har det också hänt lite grejer när det gäller vår frökens utveckling. Hon har ju gått nu lite från och till i en månads tid. Men ibland har det känts som om hon glömt bort det lite, eller helt enkelt inte haft tålamod, eftersom hon slipper framåt så mycket fortare på knäna. Men nu för två dagar sedan började hon gå riktigt ordentligt från rum till rum, och på eget initiativ. Man kan säga att hon har gått nu de senaste dagarna 80-.90 % av tiden och jag vågar nästan hoppas på att gåendet är nu här för att stanna, vilket min rygg skulle vara enormt tacksam över. Hon är ju, som jag nämnt tidigare, en envis liten fröken, och har till och med strejkat lite då vi försökt öva med henne. Hon vill lära sig själv och hon vill göra det på sitt eget sätt och när hon själv vill, så varför inte? Skall bli spännande att se hur viljestark hon blir senare som vuxen. Ja, som sagt envis, men inatt bestämde jag att jag är mer envis vad gäller avvänjningen av mjölken. Vi får se vem som ger upp först ;).

Vi tycker att fröken varit tidig med att förstå tal och kan också uttrycka sig själv bra. Vi märker att hon kan säga nya ord hela tiden och förstår sånt som man egentligen aldrig lärt ut. Hon har också fått tänder tidigt och har just nu hela 10 tänder samt nummer 11 och 12 på kommande. Men gåendet, det har ju varit lite långsamt. Men vi får hoppas att hon nu börjar ha användning för sina nya vårskor!

Oj jisses, vad långt inlägg det blev, men så kan det bli ibland. Nu önskar jag er en riktigt fin fredag med massor av fredagsmys och en skön helg! Jag ser framemot en avkopplande soffkväll och fredagsgodis med min bättre hälft. Imorgon har vi ju som sagt lite tråkigare program med begravning.

Ha det bra!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar