måndag 19 maj 2014

En underbar helg och värmeböljan

Life is good!! Really, really GOOD! Eller hur? ;) Kan man önska sig bättre väder just nu? Jag blir alldeles varm inombords då jag tänker tillbaka till helgen som varit, både vad gäller vädret men också tiden vi haft tillsammans som familj under dessa två härliga dagar.

Vi inledde helgen med att köra iväg till Larsmo och äta middag vid Strandis. Det var rätt så mycket folk då det var fredagkväll, så vi fick vänta en god stund på maten. Men en god lax fick jag slutligen serverad till bordet. Efter det var det ishockey och fredagsmys i soffan som gällde.

På lördag kom äntligen värmen vi väntat på så länge. Det blåste hårt, riktigt hårt. Men trots den hårda vinden var det varmt och skönt. Dagen tillbringades med diverse hemsysslor och en dag ute i det underbara vädret. Äntligen fick vi lämna bort den jobbiga overallen som alltid skall på och av när man skall ut, nu kunde man skala av ordentligt och fröken klarade sig bra med endast collegebyxor och tröja. Vi lekte på terrassen, plockade blommor och krattade gården.





Vi drack också kaffe på terrassen ett antal gånger. Jag bakade en citronkladdkaka på på lördag och det var riktigt gott med vaniljglass och frysta hallon.
Alla behövde vila under den mycket aktiva dagen.
En mycket lycklig tjej efter en dag ute i solen.
Kvällen avslutades med kvällsbad för en liten fröken och hembakad pizza i soffan framför Game of Thrones för mig och B då hon slocknat i sin säng. Ni kan säkert tänka er att hon var mycket trött efter dagens aktiviteter.

På söndag kom den ordentliga värmeböljan och det var helt vindstilla. Vi fick plocka fram sommarkläderna. Det var då jag märkte att fröken endast har en kortärmad body som passar just nu och efter att hon kissat i den fick det bli solklänning med leggins och kofta. Vill inte att hon skall bränna sig nu när solen är så stark. Men nu har jag en orsak att åka iväg till Lindex och kolla in några nya sommarbodyn åt henne, för man klarar sig inte bara med en kortärmad body just nu. Klänningar, tunikor och leggins har hon nog tillräckligt av. Borde också köpa ett par vita sandaler åt henne. Men jag tror jag väntar på att barnbidraget skall komma.

Även söndagen tillbringades ute, och på eftermiddagen var det så hett på vår terrass att det nästan var omöjligt att sitta där. Fröken kunde leka i skuggan i sin lekstuga. Vilken lyx att att en egen på gården! Nästa helg skall vi försöka måla väggarna vita inne i stugan och plocka ihop hennes lilla kök. Då är även det projektet klart.
Vad gäller gården har vi nu krattat, rensat bort skräp och klippt gräset en första gång i år. Nu borde vi ännu klippa den taggiga häcken och köpa sommarblommor. Igår köpte vi också nya utemöbler från Jysk, och de är så otroligt fina. Jag är så nöjd!! Skall ta bilder här någon dag så får ni se.

Som sagt en underbar helg, och värmen den håller i sig. Har idag varit med fröken gående till närbutiken. Trodde jag skulle svettas ihjäl med linne och shorts, och stod en stund vid frysdisken för att svalka av mig. Nu kan man säga att jag har nytta av mina MAMA-shorts och jag är så glad att jag köpte dem i tid. Vad skulle jag annars ha på mig just nu i denna hetta? Men jag klagar absolut inte. Än så länge tycker jag att det bara är härligt med värme trots att jag är gravid. Får se senare i slutet av juli/ augusti vad jag anser då?! ;)

Hoppas ni också njuter och har det bra! Kom ihåg dock att skydda er mot de farliga UV-strålarna och drick mycket vätska. Hehe, som inte alla skulle veta det redan, men en liten påminnelse :).

Ha det soligt och gott!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar