torsdag 1 maj 2014

Första maj och lite trädgårds planer

Tänk idag är det första maj! Nu är det inte länge kvar till sommaren. Men när det gäller vädret så är vi nog långt ifrån sommarvärme. Igår var det riktigt isande kallt, för att inte glömma att det haglade skarpa snökulor ner. Usch, försöker förtränga denna bild från igår.
Mot kvällen hittade dock solen fram och trots kylan öppnade vi grillsäsongen.


Lillasyster var också här och det blev lite soffhäng och Bolibompa så länge vi väntade på maten.
Vi hade en riktigt skön och lugn kväll och kunde samla lite krafter. God mat, mysbyxor och i säng kl 23. Hehe, vad är inte bättre än det? ;) Och visst var det tur att man gick och sova tidigt i och med väckning kl 7 imorse.

Lite munkar och mjöd fick vi också njuta av, som mamma hann hit med före sitt kvällsskift.
Idag skall vi till pappas på lite mat när fröken sovit sin middagsvila. Mot kvällen tror jag vi far på en första glass till torget, om vi bara orkar och ifall det inte känns för kallt.

Nu när det blivit maj och man är sugen på att vistas mera ute på terrassen, har jag börjat lite fundera på blommor och trädgården. Har ju världens minsta bakgård, men ärligt sagt gör det mig inte så mycket just nu. Radhuset har en riktigt bra gård med sandlåda och gungor och det finns massvis med lekparker riktigt nära, så oss går det ingen nöd på så länge vi har vår terrass och fröken sin lilla lekstuga.
Ja, jag och trädgårdsarbete, det går inte riktigt ihop. Jag har så långt ifrån gröna fingrar som det går och så har jag tyvärr inget intresse för det heller. Tyvärr, säger jag eftersom jag gärna skulle vilja vara  intresserad och ha en massa blommor och en fin trädgård. Tycker om blommor annars och är gärna ute på terrassen på sommaren, men att " påta" i jord och försöka få något till stånd vad gäller växtriket, det kan diskuteras. Men jag har nog tänkt försöka mig på lite blommor i krukor, rabarber och gräslök. Det skall väl även lilla jag klara av, eller?! :)

Vi drömmer också om nya trädgårdsmöbler att ha på terrassen och en gasgrill. Har börjat kolla lite runt och jag tror nästan det blir vår investering denna sommar. De möbler vi har nu har vi haft sedan hyreslägenheten i Vasa och behöver nog förnyas. Men nu är det ju bara en vecka kvar till vår Haparanda resa och Ikea så kanske vi hittar något fint där.

Önskar en en fin första maj och hoppas ni får njuta av ledig dag tillsammans!


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar