torsdag 14 maj 2015

Ekologiskt och liten Hoppetossa



Nu kära läsare ska jag berätta för er om något som varit i mina tankar mycket den senaste tiden. Jag är medveten om att jag är väldigt efter när det gäller detta och garanterat har många av er redan tid och evigheter sedan funderat och fattat beslut. Jag måste ärligt säga att jag inte tidigare brytt mig särskilt mycket. Men nu har det även nått mig och min familj, nämligen att konsumera ekologiskt eller inte.


Man kan säga att det är jag som lagar maten här hos oss till 98 %. Inget jag direkt har något emot så länge jag har tid och energi. Det är jag som planerar vad som skall handlas medan både jag och B kan åka till butiken för att handla. Jag har alltid försökt laga relativt  mångsidig och nyttig husmanskost. I alla fall enligt vad jag själv anser som hälsosam. Men nu under den senaste tiden har jag börjat tvivla på att jag matar mina barn med den bästa maten. Kanske det inte räcker med fettfria mjölkprodukter, liten saltmängd, mörkt ris- och pasta samt socker endast vid speciella tillfällen?! Borde vi i vår familj gå snäppet längre och äta ekologiskt?!


Det här är något som jag anser att var och en bestämmer själv. Har svårt att säga om det finns något rätt eller fel, jag vet helt enkelt inte. Och mitt dilemma just nu är hur vi skall göra i vår familj. Det är ju på mitt och B´s ansvar vad vi matar i våra barn och det känns nästan lite skrämmande. Jag vill ju bara det BÄSTA för den här Hoppetossan och hennes lillebror.


Har lite börjat välja ekologiska produkter framöver de vanliga. De flesta frukter och en del grönsaker. De senaste veckorna har jag också kokat åt Adrian ekologiska grönsaker som jag mixat och fryst ner. Jag har åt båda barnen alltid kokat och mixat den varma maten själv medan mellanmålet har jag köpt från butiken. Nu under senaste veckohandlandet valde jag också åt honom ekologiskt och helt sockerfritt från babyhyllan.  


Men hur långt skall jag gå i detta? Hur är det med alla hudvårdsprodukter vi använder, för att inte tala om tvättmedlen jag använder i hemmet? Har tagit del av Enjo-partyn, om någon av er känner till det, och använder lite av deras städredskap. Men vårt hem är nog långtifrån giftfritt. 


Allting känns som om en enda stor djungel som jag har väldigt lite kunskap om. Men önskar dock att få mera kunskap inom allt detta för att kunna välja hur vi skall göra i vår familj. Ni får gärna dela med er om era erfarenheter. Hur har ni gjort? Ekologiskt eller inte, det är frågan?!

Hoppas ni har en fin fortsatt kväll!

6 kommentarer:

  1. När Thindra börja äta vanlig mat.. alltså smakportioner, så gav vi bara eko.. sen så småningom gled vi över ti vanligt.. omedvetet eller medvetet..de bara blev så.. Har åxå funderat myki på de,den senaste tiden men de bara lämnar hela tiden..


    Vårt hus är så långt ifrån giftfritt som man bara kan kom..hadd en del enjoprodukter som ja prova..å jaa,de blev väll lika rent som med vanlig trasa och medel..men enjo va ju då giftfritt..ja sluta använda dem och sålde bort allt för att ja int kan nånting med kallt vatten,jag som alltid har iskalla händer..dehär va före vi fick Thindra..nu när man har henne som snart säkert drar sig fram och smakar på golvet,som kommer att klättra upp i soffan å ha munnen på fönstret osv. Så har jag nog flere gånger tänkt att hmm.. jaa.. borde man.. men lat å bekväm som ja e,så ha ja bara int ändra på nånting..ja tror personligen int att hon kommer att få nå fel om hon äter icke eko och ja använder vanliga tvättmedel å så..men där kan man ju tänka då att va som e bäst.. ja tror helt enkelt att de e en vanesak..pappan här i huset bryr sig nog int så myki sku ja vila påstå.. de han som handlar och lagar mat till 95% här (jag lagar babymaten) int för att de hans fel men eftersom han handlar å tycker kanske int att eko e så bra som då vissa säger så köper han ju vanligt. vem vet,kanske vi tar en diskussion om dehär ännu, ja kan nog tycka att de lite jobigtvatt gå p sök eko produkter i prisma när ja nångång handlar,men de blir säkert som en vanesak efter några veckohandlingar :)

    När de gäller socker å mitt barn,jaa där kommer ja vara sträng! Men ja måst erkänna att ja int har riktigt koll på dedär pure pilttiburkarna.. sen äter hon åxå pilltis gröt som MÅNGA har sagt att innehåller dålt socker.. så jaa kanske ja redan matar i henne massa socker omedvetet..
    Va långt ja skrev nu,men dehör va ett bra inlägg,du smitta nog av dig lite med dina tankar :) på ett positivt sätt såklart!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack för din kommentar, var jätte intressant att läsa hur ni har gjort :). Jo, det är verkligen en tankeställare just nu...Helt ekologisk kommer jag knappast att bli just nu, men jag kommer nog att välja en del ekologiska varor som är lätta att få tag på. Tycker att till och med K-super och Prisma har ganska bra urval just nu på ekoprodukter så det underlättar ju lite om man får tag i det i sin egen mataffär. :) Sen har jag hört om de säljer ibland på yrkesskolans parkering eko-varor, är det nåt som du är bekant med?

      Radera
    2. Jag börja för nåt år sen me eko och försöka lämn bort alla tillsatsämnen, men kom fram till att de int funkar. Så nu kör jag med ekofrukter. Banan och äppel är ju jättesprutade så de köper jag eko. Och vindruvor innehåller ju massor av olika medel, så de låter jag helt enkelt bli att köpa. Om det då inte finns eko. Angående resten av maten försöker jag kolla lite vad som innehåller minst skräp och fosfater.
      Jag kollade upp yoghurt en gång. Rainbow yoghurt innehöll fosfat medan valios inte gjorde det. Se
      Sen skulle jag säga att genom att göra så mycket som möjligt själv, och inte köpa halvfabrikat, skippar man en hel del ämnen. Ta bröd till exempel. Bakar man själv innehåller brödet oftast endast jäst, mjöl och någon vätska. Medan det i köpebröd oftast finns socker plus en del annat skräp.
      Annars angående reko på yrkesparkeringen, jag kan bjud in dig till gruppen på fb.

      Radera
    3. Jo, jag har nog anat att du kör med ganska mycket eko ;). Intressant vad du skriver, nu lärd jag mig lite mera. Och jaa, tack för inbjudan! E ju inte så långt dit om man vill fa och handla. :)

      Radera
  2. Jo, eller nej , hehe ja e medlem i fb gruppen di har, så att en bit på vägen ha ja väll komi,men ja har ännu int komi så långt att ja har beställt,men kommer nog göra de snart tror ja :) vill du ja ska lägg till dig i fb gruppen ?

    SvaraRadera
    Svar
    1. Tack, men min kusin hann bjuda in mig redan, så nu ska jag ta och läsa om det :).

      Radera