lördag 30 maj 2015

Rabarber och småbarn


Nu är det verkligen säsong för rabarber och de som vi planterade ifjol har vuxit sig stora och fina under några veckor. Igår plockade vi några stjälkar för att göra årets första raberberpaj fredagen till ära. Det är nu första gången som fröken fått smaka. Men jag är fortfarande lite osäker på det här med småbarn och rabarber. 


Har försökt fråga av andra och ja, googlat hur det ligger till egentligen. Vid vilken ålder får barn äta rabarber och i vilken mängd? När jag läste på nätet blev jag inte direkt klokare. Alla skriver och säger olika. En del påstår att man inte får ge under tre år, medan andra säger att det är vid ett år. En källa skrev till och med att man skall undvika att ge åt barn under skolålder. Men det tyckte jag lät lite väl överdrivet. Alyssa skulle kunna äta hur mycket som helst, hon kan äta den rå även om det är surt. Och paj, ja det var ju ingen tvekan om att det också slank ner snabbt som bara den. Jag har också tänkt göra saft eftersom vi har så mycket. Har hört att man borde dricka eller äta någon mjölkprodukt samtidigt man äter rabarber, och att detta skulle gälla både barn och vuxna. Men jaa, frågan är nu får fröken äta? Hur har ni gjort med era barn? Om ni vet hur det ligger till är jag tacksam för svar.  












Hoppas ni har en bra helg!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar