måndag 4 maj 2015

Korthelg och tandläkarborren


Långhelgen var inte så värst lång för vår del eftersom B jobbade på lördagen. Men jag och barnen försökte ändå få ut det mesta av dagen. Och det var så skönt när jag kände att vi äntligen började vara friska igen. Det blev kaffe i lugn och ro framför barnkanalen medan lillebror sov förmiddagsturen. 




Efter lunchen lekte vi lite innan det var dags för eftermiddagsvilan. Det var lite överraskande att fröken ville leka med dockorna då hon inte tidigare visat något större intresse för det. Men nu fick dockorna namn, mat, sömn...


och något som liknande en hjärt- och lungräddning.



Adrian var självklart också med på ett hörn. Han hänger alltid på med vad vi än gör. Ibland kanske lite för mycket också. Lite skeptisk var han dock först till " Elis" som har ljud när man trycker på magen.



Och tänderna då? Jo, på söndagmorgon märkte vi att 3/4 tänder hade spruckit helt fram, Halleluja!! Det var som vi anade. Men tog nog lite längre än vad jag hade förväntat mig. I två veckor led han ordentligt, men nu verkar det nog vara bra igen. 



Den nya veckan har jag börjat med en borr i munnen. Ja, kanske inte bara en, tandläkare brukar väl använda flera när dom gör en plombering. Usch, så obehagligt det kan vara! Det är konstigt med mig. Jag har fött ett över fyra kilos barn utan bedövning ( med Alyssa hade jag ju PCB så det räknas inte), men att bygga hål i tänderna klarar jag knappt av. Det tar inte direkt ont, men jag tycker det är fruktansvärt när det ilar, gnisslar och är sådär obehagligt. Men nu är hålen fixade och förhoppningsvis behöver jag inte sitta i tandläkarstolen på ett år. Satte nämligen mig själv i tandkön nu för en kontroll om ett år. Måste vara ute i god tid för ni vet ju hur den kommunala kön ser ut.

Annars var helgen riktigt bra. Jag kunde äntligen träna igen på söndag, efter en veckas paus. Skönt med träningsvärk idag! Och vi deltog i syskonsimningen på kvällen. 

Nu borde jag börja förbereda kvällens middag medan barnen sover då B jobbar till kl 18 idag. Försöker undvika att göra invecklas mat som tar lite längre med två barn hängande i byxbenen. Det tär på både mitt och barnens tålamod. Men först en lugn stund för att samla lite energi. Soligt och varmt väder idag, så det är ju uppiggande! Blir nog att rasta ungarna lite mot kvällen.

Ha en riktigt bra måndag!

2 kommentarer:

  1. Alltså här lider Lukas också 2 veckor för varje tandpar. Det gnälls och sovs dåligt, äts ingenting och kakkas väldigt löst. Så hinner vi ha en bra vecka och så är det dags för mera tänder. Huhhu!

    SvaraRadera
    Svar
    1. Oj nej, ni verkar också få tänder tätt in på varandra. Märkte sedan följande dag att han också plötsligt fått en tand där nere bredvid det tandpar han haft från tidigare. Hade inte ens märkt att det var på G där också då vi var så fokuserade på de fyra som sprack fram där uppe. Hoppas ni får ha det lite lugnare med tänderna nu en stund!!

      Radera