måndag 16 mars 2015

Karies och känsliga sinnen

Hallååå måndag! Här har jag börjat veckan med ett tandläkarbesök, en vanlig kontroll. Jag skäms för att det är så otroligt länge sedan jag suttit i tandläkarstolen senast. Kan meddela att jag var fortfarande studerande och Vasabo, så det börjar vara x-antal år sedan. Man kan lugnt säga att mina tänder inte kommit i första hand nu under de senaste åren, men förra våren bokade jag tid och nu idag ett år senare fick jag äntligen höra domen. Hurraaa för kommunal tandläkarvård och korta (läs: evighets långa) kö. Såg till och med en mardröm om att jag hade bruna hål i varenda tand. Så var nu nu inte fallet men karies hade jag som blir åtgärdat om två veckor.

Barnen är fortfarande snoriga och fröken har feber. Så tråkigt nu när det är så vackert väder. Adrian sover dock ute i vagn då han inte har någon feber, men Alyssa har nog varit inomhus nu sedan torsdag och man märker hur hon börjar klättra på väggarna och testar mitt tålamod väääldigt mycket just nu. Oj då febern skulle ge med sig och hon skulle få gå ut och springa av sig lite!

De här bilderna tog jag förra veckan innan förkylningen slog till. De första såpbubblorna och lek i lekstugan.




Alyssa har alltid varit väldigt känslig för solen och hon vill alltid ha solglasögon då vi är ute. Jag kommer ihåg att hon grät i november då vi var ute med syskonvagnen och solen plötsligt dök upp. Vem tänker liksom på att ta med solglasögon i november i Finland?! Och tyvärr går inte vagnen att svänga och på så vis dra framåt, så stackaren fick lida med solen i ögonen tills vi kom hem. Ja, som sagt hon har känsliga ögon och nu i sommar borde vi införskaffa nya solbrillor åt henne för de hon har nu börjar bli för små.

Med Adrian har jag ännu inte lagt märke till någon ljuskänslighet eftersom han sover mest då vi är ute, än så länge. Men det som jag, B och mamma lagt märke till är hans känsliga öron. Han är väldigt känslig för ljud. Hoppar till direkt det kommer ett starkare ljud och gråter då jag använder elvisp eller mixer i samma rum. 

Häftigt det här med olika sinnen och hur man kan ha ett mer känsligt än ett annat. Kan väl konstatera att vi har ett barn med känsliga ögon och ett barn med känsliga öron och då får vi ta det i beaktande i vardagen så gott det går. ;)


Ha en fin måndag nu allesammans! Här skall jag försöka röja upp nu, får se om jag hittar diskbänken så småningom?!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar